Resensi Buku: Ajaibnya Minda



Judul: Your Miracle Brain; Dramatic New Scientific Evidence Reveals How You Can Use Food and Supplements to Maximize Brain Power, Boost Your Memory, Lift Your Mood, Improve IQ and Creativity and Prevent Mental Aging.
Pengarang: Jean Carper
Penerbit: Harper Collins Publisher
Pengulas: Mohd Ikram Mohammad Nor Wazir




Apabila berbicara berkenaan minda, masih wujud segelintir daripada masyarakat negara ini yang berpegang pada persepsi bahawa setiap manusia dilahirkan dengan saiz dan potensi minda yang tetap. Ia ditentukan oleh genetik ibu bapa. Maka, tidak ada apa-apa pun mampu dilakukan bagi mengubahnya. Berbekalkan kecanggihan dunia teknologi dan sains pada hari ini, persepsi ini berjaya dibuktikan sebagai mitos semata-mata. Persepsi ini tercetus daripada kepercayaan masyarakat yang terlalu berpegang pada status quo. Realitinya, sains membuktikan minda manusia adalah organ yang dinamik. Ia berkembang dan sentiasa melalui proses perubahan. Kajian juga membuktikan struktur dan kebolehan minda dapat dirangsang oleh sumber-sumber luaran sehingga mampu menjadi lebih baik dan hebat.

Realiti inilah yang cuba dijelaskan oleh Jean Harper di dalam bukunya, Your Miracle Brain. Buku ini dibahagikan kepada empat bab bermula dengan pembongkaran kekuatan sebenar minda manusia. Dalam bab ini, penulis mengetengahkan penemuan-penemuan baharu yang menafikan kepercayaan masyarakat umum berkenaan kemampuan minda yang statik. Hasil kajian membuktikan minda manusia bersifat dinamik. Ia terus berkembang dari semasa ke semasa. Lebih menakjubkan, minda manusia tidak berhenti-henti menghasilkan sel-sel baharu sekiranya diransang dengan betul. Bahkan minda orang dewasa juga mampu menghasilkan sel-sel baharu. Selain itu, isu sama ada potensi minda bakal mengecil semasa usia tua dikupas secara mendalam. Menariknya, penulis mengaitkan isu ini dengan "nyanyuk". Adakah ia sama? Adakah kita semua ada potensi menghidapi nyanyuk apabila benar-benar tua? Hal inilah antara fakta menarik yang dibincangkan dalam bab ini.



Bab Dua dan Bab Tiga pula secara khusus memberikan tumpuan pada aspek pemakanan yang meransang minda bagi perkembangan yang positif dan optimum. Dalam Bab Dua, pembaca diperkenalkan dengan panduan meningkatkan kapasiti memori, kebijaksanaan, pencapaian mental dan perasaan melalui diet yang seimbang. Kepentingan minyak ikan omega-3, DHA, minyak zaitun, gula secukupnya serta makanan berserat yang mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi adalah salah satu topik penting yang dibincangkan dalam bab ini. Selain itu, bahaya minyak ikan omega-6, lemak tepu, gula yang tidak sesuai dan kafein dikupas secara terperinci. Ia juga diperjelaskan dengan memberikan penekanan terhadap kesan jangka panjang seperti kemerosotan potensi otak dan tubuh yang secara langsung menjadi punca banyak penyakit.

Bab Tiga memfokuskan aspek pengambilan makanan pelengkap atau suplemen minda yang dapat meransang potensi minda ke tahap maksimum. Dalam bab ini, penulis mengulas segala jenis suplemen minda daripada vitamin E sehingga asid alpha lipoic, gingko biloba dan koenzim Q10. Dalam bab terakhir, penulis menumpukan perbincangan berkenaan bahaya sistem vaskular yang tidak sihat kepada minda. Ramai orang terlepas pandang berkenaan perkara ini kerana kebanyakan masalah sistem vaskular pada tubuh dikaitkan dengan penyakit yang melibatkan jantung. Sebenarnya, masalah sistem vaskular juga memberikan kesan pada minda secara perlahan-lahan. Ia ibarat api dalam sekam yang perlu dipadamkan sebelum terlewat.

         


Secara keseluruhan, buku ini menarik kerana mendidik kita untuk lebih menghargai potensi minda yang merupakan anugerah paling agung bagi manusia. Kredibilitinya juga diyakini kerana ditulis berdasarkan
kajian-kajian daripada pusat kajian saintifik terkenal dunia. Pembaca bakal menemui maklumat dan fakta-fakta menakjubkan berkenaan minda dalam buku ini. Di samping itu, terdapat pelbagai cadangan dan saranan bagi memanfaatkan makanan dan suplemen dalam menyerlahkan potensi minda. Cadangan dan saranan itu dijelaskan secara mudah agar kita mudah melakukannya. Oleh itu, marilah kita menikmati kehidupan yang lebih cemerlang, gemilang dan terbilang dengan meningkatkan kemampuan minda ke tahap optimum.

0 reaksi:

Post a Comment














Almanak

Jom Solat

Mahakarya Nan Indah










Zulkifli - Yang Punya Kesanggupan

ZULKIFLI
ZZingy
UUntung
LLemah-lembut
KKomited
IIkhlas
FFleksibel
LLincah
IIdealistik
Apa ada pada nama?

Contributors

Pengikut Setiaku

Tetamu Dalam Talian

free counters
Powered By Blogger